Home > Peuter > Tips op weg naar betere eters
Tips op weg naar betere eters

Tips op weg naar betere eters

Vanaf het moment dat je kind een jaar oud is kan hij of zij in principe met alles mee-eten.

Natuurlijk wel een beetje aangepast: wees voorzichtig met zout en maak het niet te pittig voor die kleine maagjes! Daarnaast hebben jonge kinderen behoefte aan energie en goede vetten, dus laat je kindje niet te mager eten.

Het kan heel goed zijn dat je kind opeens bepaalde dingen niet meer lust. Dat komt omdat na het eerste jaar de smaakpapillen zich verder ontwikkelen en je kind dus veel beter gaat proeven. Zo kunnen ze opeens dingen af gaan wijzen die ze eerder wel aten. 

Tips op weg naar betere eters 

Peuters eten helaas niet altijd even gemakkelijk met de pot mee. Er zijn periodes dat het goed gaat, dat je kind zelf op zijn stoel klimt en z’n bordje leeg eet. Maar je kind kan ook enorm treuzelen, met het eten knoeien of opeens heel kieskeurig worden. Een maaltijd kan dan van een klein feestje in een hele opgave veranderen.

Waarom eten ze slecht?

Je kind heeft tussen de 1 en 4 jaar lang niet zoveel eten nodig als toen hij nog een baby was. Hij heeft veel minder behoefte aan eten dan voorheen, bovendien krijgt hij ook een echt eigen ‘willetje’. 

Zolang je kind levendig is en volop speelt is er geen reden om je ongerust te maken. Probeer zo min mogelijk te ergeren en ga ze ook niet belonen met een extra toetje. 

Algemene tips

1. Gebruik eten niet als straf of beloning

De kans is dan groot dat je kind een ongezonde relatie ontwikkelt met voeding en dat zou zonde zijn. 

2. Geef diepe borden en handzaam bestek

Maak het eten zo makkelijk mogelijk. Kleine kinderen hebben nog een gebrekkige motoriek, waardoor het niet meevalt netjes te eten. 

3. Eet niet te laat en zoek naar regelmaat

De meeste kinderen hebben om zes uur trek: worden hangerig, huilerig of ronduit vervelend. Probeer dit moment voor te zijn en eet zoveel mogelijk op dezelfde tijd. 

Tips bij de voorbereiding

1. Betrek ze bij de voorbereiding 

Laat ze bijvoorbeeld helpen met het afwegen van de groente, tijdens het boodschappen doen. 

2. Laat ze meehelpen

Kinderen helpen graag mee, al is het maar het wassen van de groente of het vullen van een bakje water. Zo wordt de beleving rondom het eten positiever. 

3. Geef vooraf stukjes rauwe groenten

Veel kinderen vinden rauwe groenten lekkerder dan gekookt. Zo krijgen ze toch de nodige vitamines binnen.

4. Begin met wat ‘vlakkere smaken’ 

Groenten als paprika, uien of prei zijn vaak te sterk van smaak en kunnen in het begin de darmpjes van streek maken. Begin daarom met hele kleine beetjes om je kindje aan deze smaken te laten wennen. 

5. Houd een beetje rekening met nitraatrijke groente

Nitraat bevattende groenten zijn spinazie, andijvie, rode bietjes, Chinese kool, sla, spitskool, bleekselderij, venkel, postelein, koolrabi, raapstelen en paksoi. Als je het eten van nitraatrijke groente tot twee keer per week beperkt is er niets aan de hand. Zorg wel dat je het na het kopen, niet langer dan drie dagen bewaard. 

6. Zoete groenten doen het beter

Kinderen houden van zoet en niet te uitgesproken smaken. Sperziebonen, spinazie, bloemkool, worteltjes en broccoli behoren vaak tot de meest favoriete groenten van kinderen. Ze houden minder van spruiten, zuurkool, witlof, prei en bruine bonen. Soms helpt het als je deze groenten combineert met een wat zoetere groente. Ook kan de smaak worden met een beetje geprakte aardappel, een klein beetje margarine of melk. Je kunt beter niet overal appelmoes aan toe voegen, dan leren ze minder smaken kennen doordat dit erg zoet is. 

Tips tijdens het eten  

1. Zien eten doet eten

Kinderen doen je nu eenmaal graag na, nu kun je er handig gebruik van maken. 

2. Schep niet te veel op

Het eten moet ‘te overzien’ zijn, waardoor het niet bij voorbaat al een onhaalbare opgave wordt. Het is veel motiverender om complimentjes te krijgen dat je bordje helemaal leeg is. 

3. Alles leren eten

De smaak van een kind is in ontwikkeling. Als je kind iets nieuws niet meteen wilt eten, dring dan niet aan. Laat wel even proeven: een hapje. Na een tijdje probeer je het gewoon nog eens.

4. Vertel een leuk verhaaltje

Betrek je kindje bij de maaltijd door een leuk verhaaltje te vertellen over de groente die op het bordje ligt.

5. Neem de tijd

Probeer van de maaltijd ook een gezellige tijd te maken. De maaltijd is bij uitstek geschikt om je kind alle aandacht te geven. Zo leert een kind dat eten prettig is. 

6. Zorg voor een rustige omgeving

Hoe meer afleiding, hoe groter de kans dat je kind zo snel mogelijk van tafel wil en dus eigenlijk geen tijd heeft om te eten.

Als niets werkt..

Als je kindje echt niets wil eten probeer dan eens:

  • Brood met geprakt fruit, zoals banaan en aardbei. Of smeer de Fruit & Groente Spreads van Blue Band voor een zoete, maar toch verantwoorde boterham.
  • Soep van gepureerde bloemkool, broccoli, courgette of tomaten.
  • Bouillon trekken van diverse groenten
  • Maak in de blender of met een staafmixer een smoothie met (plantaardige variatie op) yoghurt of melk en de Fruit & Groente Spreads van Blue Band of vers fruit. 
  • Bijna elk kindje lust graag ijs. Maak zelf ijsjes door yoghurt, Blue Band Fruit & Groente Spreads en vers fruit in ijsvormpjes te gieten en een paar uur in de vriezer te plaatsen. 

Je kind krijgt niet snel te weinig!

Maak je niet snel ongerust over de hoeveelheid voeding. Je kind heeft nog maar een klein maagje dat al gauw gevuld is. Drie kleine maaltijden per dag plus een paar tussendoortjes is voldoende. Hou er ook rekening mee dat er grote verschillen zitten tussen kinderen. Een kind kan ook een tijd lang heel veel eten en plotseling weer veel minder. Zolang je kind groeit en actief is, is dat allemaal niet zo erg.

Alle artikelen >Gerelateerde artikelen

Alle artikelen >