Home > Kinderen > Leeftijdtips voor voeding
Leeftijdtips voor voeding

Leeftijdtips voor voeding

‘Wat worden ze groot’ zucht je als ze weer eens uit hun schoenen of kleren zijn gegroeid. Zo hoort het ook! Van kleine baby tot stoere puber, bij elke fase speelt voeding een grote rol.


7 jaar:
Samen koken

Opgroeien betekent ook dat je kind steeds zelfstandiger wordt. Betrek je kind nu bij het boodschappen doen en koken, dat is hartstikke leuk en leerzaam. Laat het kiezen voor de soort groente of het broodbeleg bijvoorbeeld. Het is ook leuk om samen iets te bakken.

Ook voor nu geldt dat regelmaat belangrijk is. De drie hoofdmaaltijden, goede tussendoortjes, volop variatie: het hoort bij de opvoeding en het zorgt dat je kind de hele dag door energie heeft voor de drukke schooldagen, sport en spel.

Blijf ook nu aandacht besteden aan een goede basis: volkoren graanproducten, halvarine, enkele porties zuivel, veel fruit en groente, wekelijks vis, bij voorkeur vette vissoorten.

Tip: Muffins, cakes en pannenkoeken bak je prima met vloeibare margarine. Zo bevat het lekkers ook nog eens de gezonde vetten.

8 t/m 12 jaar:
Honger!

Kinderen gaan steeds meer zelf op pad. Ze spelen buiten, ze sporten en zijn de hele dag actief. Daar krijgen ze honger van! Voor je het weet is de koektrommel alweer leeg. Voorkom het snoepen door een goede regelmaat: gezonde maaltijden en na school een tussendoortje, zoals een stuk fruit, een krentenbol met halvarine, wat magere/halfvolle yoghurt met fruit, een kop soep of een volkoren cracker met beleg.

Geef volkorenbrood bij het ontbijt en lunch, besmeerd met halvarine en met veel variatie in beleg. Zorg ook voor variatie bij de warme maaltijd: in groente natuurlijk, maar ook in vlees, vis en bijvoorbeeld peulvruchten en in pasta/rijst/aardappelen/couscous, liefst volkoren met veel vezels. Klik hier voor lekkere recepten.

Vergeet het drinken niet! Een kind heeft ongeveer 1-1,5 liter per dag nodig. Lekker en goede keuzes zijn halfvolle melk, karnemelk en natuurlijk water. Wees behoudend met vruchtensap.

Tip: Zet vlak voor etenstijd een schaal met rauwkost op tafel. Bijvoorbeeld worteltjes stukjes komkommer en reepjes paprika. Zo krijgt je kind extra veel groenten binnen!

Alle artikelen >Gerelateerde artikelen

Alle artikelen >